Médiá o ZMENE ZDOLA

Monitoring médií

AKTUALITY.SK | Ján Budaj: Kauza Gorila svedčí o slovenskej politickej realite

[2012-01-26 ] Bol jednou z tvárí novembra 1989. Dve volebné obdobia vo vysokej politike nebol. Po rokoch sa chce vrátiť do parlamentu. Čo celé roky robil? Je kauza Gorila reálna? Čo si myslí o Mikulášovi Dzurindovi? Je väčším škodcom pre Slovensko ako Robert Fico? Viac Ján Budaj líder strany Demokratická únia – Zmena zdola.

Prečítajte si tento článok v pôvodnom kontexte na Aktuality.sk

Foto: TASR, SITA, PR


26.januára 2012, Bratislava, aktuality.sk, lb
Po vyše ôsmych rokoch kandidujete do parlamentu. Čo ste tie roky robili?

Predovšetkým som bol občanom, v poniektorých bratislavských kauzách som bol opäť občianskym aktivistom. Okrem iného som aj poslancom Mestského zastupiteľstva v hlavnom meste. Pokiaľ ide o tú takzvanú veľkú politiku, v tej som dúfal odvtedy, čo sa nahor dostala slušná a neskorumpovaná premiérka, v ozdravenie pravice. Ale márne, padla.

Čo bolo hlavným dôvodom pre vznik strany Demokratická únia ?

Tá strana drží kontinuitu od r. 1993, kedy som ju zakladal s M. Kňažkom. Bola prvou v samostatnom štáte. A ako prvá sa ozvala na obranu prozápadného smerovania republiky a udržania liberálnodemokratickej línie z novembra 89. Pred viac než rokom si dala do štítu slogan Zmena zdola, lebo nám začalo byť jasné, že náprava už nepríde zhora, od strán, čo sa striedajú pri moci. Išlo nám najmä o proti korupčný program, dnes by sme povedali – proti tým, čo robia  zo Slovenska  planétu opíc... Výsledok primátorských volieb bol 19%, čo bolo povzbudzujúce. Ale najviac sa vydarila  aktivizácia ľudí. Nebolo nič príjemné im priznať, že pod  náterom modrej farby sa v Bratislave zažrala poriadna korupčná hrdza. Ale cítil som povinnosť to robiť, nazývať veci pravým menom, aj keď kritizovaný primátor patril do tábora, ktorý sa považuje za protiváhu bývalých komunistov. V strane SDKÚ moju kritiku Ďurkovského neprijali... hoci to mali byť práve oni (a tiež KDH) čo si mali s ním urobiť poriadok.

Pán Ďurkovský bol nominant nielen SDKÚ – DS ale predovšetkým KDH.

Áno, praktiky postkomunistických strán mu mali byť cudzie. No neboli.

Myslíte si, že pán Ďurkovský zbohatol vo funkcii primátora Bratislavy?

Netrúfam si odhadnúť. Vieme ale, ako sa za jeho éry mesto zadĺžilo. Ako sa predávalo bez súťaží, vopred vybratým záujemcom. Najviac ale ľudí vytočili zoznamy bohatých a vplyvných ľudí, ktorým porozdával luxusné byty. Tie byty, to je hanba nejedného z bratislavskej elity. Také pokušenie som zažil aj sám -  ešte som o tom vlastne ani verejne nerozprával. Keď som bol v dobe revolúcie zvolený do Slovenskej národnej rady, prišiel za mnou šéf  kancelárie „ vybaviť  náležitosti“. S istým súcitom sa  pozrel na môj tesilový oblek a informoval ma, že odteraz mi budú šiť onakvejšie obleky za štátne, rovnako sa SNR postará o účty za môj telefón ... a  o nové bývanie. Vraj tam, kde bývam, nemám žiadnu ochranu, v noci sa dom nezamyká  a navyše v ňom bývajú dve rómske rodiny...

Asi  ste boli zaskočený...

Pýtal som sa ho, odkiaľ to všetko vie. Vraj oni v SNR musia vedieť všetko. Zamrazilo ma, ale on sa na mňa dobrácky usmieval a hovoril, že teraz sme na jednej lodi. A preto tu má pre mňa zoznam víl a bytov v najlepších štvrtiach Bratislavy. Z nich som si mal vybrať. Pýtam sa:  Po kom sú tie nehnuteľnosti,  po emigrantoch ? Vraj  nevie,  nemám sa starať ale vyberať.  Bolo to ako byť  hercom  absurdného divadla, o akom sme si  v rokoch disentu robievali tu i tam  s priateľmi  žarty. A teraz  stál ten súdruh predo mnou...  snažil som sa s ním rozísť  priateľsky, pripomenúc  novembrové heslo, že nie sme , ani nebudeme ako oni. Po rokoch už tuším, že síce som  tento druh ponuky  dostal z ponovembrovej garnitúry politikov ako prvý , ale bol som aj posledný,  čo  ten byt neprijal. Tí, čo prišli do slovenskej politiky po mne, sa zväčša sťahovali.   V niektorých prípadoch to bolo opodstatnené, častejšie  im ale išlo len o obohatenie sa.

Dostali ste vy alebo niekto z vašej rodiny byt v Bratislave?

Nie. Zostali sme ešte roky v tom istom byte, kde ma zastihol november 89. Spomínam to všetko preto, aby som ukázal, že semenišťom tunajšej gorilej korupcie nie je len jedna finančná skupina...ona k nám presiakla z doby totality a narástla v zmätkoch uplynulých dvoch desaťročí na King Konga. Kauza „papalášske byty“, podobne ako kauza odpočúvania Gorila nám dávajú nazrieť do trinástej komnaty najmä tej časti našej elity, čo sa navonok hlási k hodnotám novembra 89. Treba o tom hovoriť verejne a nahlas, samé sa to nezmení.

Je Milan Ftáčnik lepší primátor ako Andrej Ďurkovský?

Andrej Ďurkovský
Zatiaľ nepokračuje v praktikách, ktoré boli za éry Ďurkovského. Zaslúžil sa o otvorenejšiu radnicu, občania majú viac informácií. Ale nie všetko je také, ako malo byť. Strany si opäť presadili, aby mestské podniky viedli nimi nominovaní partajníci, bez toho, aby prešli odborne zameraným výberovým konaním. A to pred komunálnymi voľbami všetci sľubovali pravý opak...
Prečo sa chcete vrátiť do vysokej politiky?

Skôr idem v tejto volebnej dobe  vydať svoje svedectvo o situácii. Na  poriadnu kampaň nebudeme mať zrejme dosť peňazí. Tak sa totiž u nás nastavili pravidlá: kto nemá za sebou miliardárov, nemá šancu. Ale nebedákam nad tým, proste robím toľko, koľko viem. Aby som sa raz nehanbil, že som čušal... Zmena zdola DÚ vstúpila s tým istým úmyslom aj do komunálnych volieb. Mali sme len obmedzené prostriedky, a predsa to malo zmysel, pomery na bratislavskej radnici sa, ako som už povedal, zmenili.

Keď ste spomenuli Ivetu Radičovú, čo si myslíte o jej pôsobení vo funkcii premiérky?

Zanechala najmä pozitívnu stopu. Som jej vďačný za to, že vrátila do hry slová ako slušnosť, dôvera... a slovo nádej. Slovenská politika a aj voliči už roky upadajú do beznádeje. Takto to nemôže ísť donekonečna. Mnohí už ani neveria, že voľby ešte majú zmysel. Slovenská politika upadla, až Iveta Radičová vrátila nádej, že by sa pravica mohla raz vymaniť z toho postmečiarizmu, v ktorom uviazla. Aj preto ju odsunuli...nastavovala im zrkadlo, pripomínala sľuby, pamätala na hodnoty... to sa v gorilom prostredí neodpúšťa.

Keď SDKÚ fúzovala DÚ na čele s Ľubomírom Harachom, boli ste zásadne proti. Vzťahy s Mikulášom Dzurindom ste vtedy nemali najlepšie. Aké ich máte dnes?

Som človek z čias, kedy sa verilo, že politik má slúžiť verejnosti. A  že má plniť verejne dané sľuby. Jeden z nich bola aj dohoda päťkoalície SDK. Lepšie by bolo bývalo, ak by boli po r. 98 víťazi nad Mečiarom zmenili politickú kultúru a nepripustili návrat korupcie... ale nepodarilo sa im to. M.Dzurinda začal so svojimi lukratívnymi ponukami a Demokratická únia sa vtedy rozpoltila. Prevážili tí, čo chceli do premiérskej SDKÚ, zakladala sa nová strana moci. Aj mňa prišiel pozvať jeden zo zakladateľov, ale považoval  som to porušenie dohôd za nesprávne. Onedlho i tak všetkých mojich bývalých kolegov, čo pristúpili z DÚ, Dzurinda z politiky vytlačil.

A čo sa týka vzťahov s Mikulášom Dzurindom?

Som neskrývane kritický ku chybám, ktoré sa spájali s pôsobením Mikuláša Dzurindu  v politike počas jeho prvej aj druhej vlády. Rovnako však uznávam pozitívne veci, ktoré priniesol, najmä v zahraničnopolitickom postavení Slovenska.

Kto spôsobil Slovensku viac škôd vláda Mikuláša Dzurindu alebo Robert Fico?

Moje hodnotenie by iste nebolo objektívne, preto si  ho odpustím.

Pochopila som správne, že väčšie výhrady máte voči Mikulášovi Dzurindovi?

Mikuláš Dzurinda
Je príznačné, že úspechy ani chyby týchto dvoch strán, ktoré sa striedali pri moci  v minulom desaťročí, neboli zhodnotené, ani porovnané. Či nás viac obral Dzurinda nehospodárnou privatizáciou strategických podnikov, alebo klepkokratickí  ministri Ficovej koalície? Druhá Dzurindova vláda prikročila aj ku  privatizácii  budúcich povinných  platieb  občanov (na penzie, alebo na zdravotníctvo), čo tiež nedopadlo najlepšie. Tieto tzv. reformy nemali vždy za cieľ záujem občanov, občas aj záujem podnikateľov,  teraz sme sa dočítali, že napr. tých z Penty.
Zbohatli Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš v politike?

Nechcem o tom špekulovať.

Ako by ste charakterizovali osobnostný vývoj Mikuláša Dzurindu v politike? Poznali ste ho ako kresťanského demokrata potom hovorcu SDK až po predsedu SDKÚ.

Ukázalo sa, že ak niekomu núkal spoluprácu, bolo to za cenu podriadenia sa. Mnohí verili, že sa s premiérom bude dať vyjsť...  napr. aj taký Ivan Šimko, ktorý bol doslova inžinierom založenia SDKÚ. Neskôr povedal o pomeroch, aké prevládli v SDKÚ, že sa už podobajú na tie v totalitnej  komunistickej strane... Podobné správy som neskôr počúval aj od kolegov - komunálnych politikov. Naozaj človek pri tých historkách občas nevedel, či sa smiať, alebo zaplakať...  Ale po odchode Ivety Radičovej už v SDKÚ nepoznám nikoho, kvôli komu by mi stálo za to venovať pozornosť ich pomerom .

Mnohí politici tvrdia, že z Mikuláša Dzurindu sa rokmi stal dobrý politický šachista.

Na adresu Mikuláša Dzurindu poviem už len toľko: dostal  šancu stať sa nie straníkom, ale štátnikom. Prelomové voľby 98, to bol reparát z demokracie, potvrdili sme v nich, že aj v podmienkach samostatného štátu ideme ďalej líniou, ktorú začal november 89 v spoločnom štáte, kde sme tvorili menšinu. Ten, kto mal česť viesť päťkoalíciu SDK, mal vnímať tú historickú šancu. Voliči to vnímali, prišlo ich vyše 85 percent. No  M. Dzurinda  tú šancu ani dôveru, zdá sa, nedocenil. Možno je šachista, ale nestal sa tým štátnikom, ktorého Slovensko po r. 98 čakalo. Jeho škoda... a naša tiež.

Myslíte si, že kauza Gorila reálne poukazuje na slovenskú politickú scénu?

To, čo viem o politickej scéne, mi dáva presvedčenie, že opísané deje sú veľmi, veľmi pravdepodobné. Duch, ktorý z toho textu vanie, popísal napr. M.Kňažko po odchode z SDKÚ už v r. 2002. Povedal, že na Slovensku sa niektoré strany postupom rokov zmenili na mafie. Nahrávky Gorila sú, obávam sa, pravdivým obrazom bežných praktík v našej súčasnej politike. Potvrdzujú moju dlhoročnú  kritiku partokratizmu, ktorú som začal odvtedy, čo Mikuláš Dzurinda hodil spiatočku a namiesto odstraňovania Mečiara aj s mečiarizmom, sa sním iba vystriedal.

Veríte, že sa podarí vyšetriť kauzu Gorila?

Prekáža tomu fakt, že Slovensko má „hlboko zažratý“ partokatický systém. Verejná a štátna správa sú zložené zo straníckej nomenklatúry presne tak, ako za totality. Tento fakt je obrovským mínusom slovenskej  demokracie. Ukazuje sa, že ani pravidelné a slobodné voľby nemusia zabrániť, aby sa naše politické špičky nebadane nevracali  ku všakovakým praktikám z éry totalitarizmu. Od straníckeho vplyvu nie je chránená ani taká citlivá zóna akou je prokuratúra a polícia. Spomeňte si, že to bola jedna zo základných požiadaviek novembra 89. Kto ešte dnes verí, že môžu konať nezávisle? V našom štáte sú odpočúvaní  politici aj novinári, nevyšetrujú sa zločiny, a to ani ak ide o únos prezidentovho syna...alebo vraždu korunného svedka únosu. O čo menej, ak ide „len“ o miliardovú korupciu... Slovensko naliehavo potrebuje obnovu demokracie.

Vráťme sa k otázke. Veríte, že sa podarí doriešiť Gorilu?

Pokým je verejná správa v trvalom stave konflikte záujmov, tak nie. Však ten či onen prokurátor, alebo vyšetrovateľ, sú straníckymi nominantmi. Preto slúžia vždy na prvom mieste tomu, kto ich  nominoval, a nie verejnému záujmu. V takomto prostredí je priestor pre korupciu podmienkou, a strany sú na to, aby ju spriechodnili. Ak sa nájde politik, ktorý ide proti, tak  ho pred protivníkmi neuchráni ani najvyššia funkcia.  Vlci toho, kto s nimi nevyje, dlho v blízkosti neznesú.

Bude kauza Gorila doriešená alebo nie?
Ľudia majú v rukách voličské hlasy. To je naozaj posledný bič na neslušných politikov. Ak ho múdro použijú, vec sa vyšetrí. Gorila je najzávažnejším svedectvom  o slovenskej politickej realite. Mala by nás zdvihnúť na nohy a nahnať k urnám...Je to slovenské Watergate.
Nie je talianska mafia slabým odvarom oproti slovenskej politickej scéne?

Keď  voliči znášali , že sa namiesto odbúrania mečiarizmu odbúral iba Mečiar a mečiaristické praktiky zostali na FNM, v hospodárení ministerstiev, v správaní tajnej služby – riskovali , že   budú opäť okrádaní.  Stalo sa.  Ešte horšie bolo, ak potom, čo spoznali, že  Dzurinda zlyháva, uverili, že ho musia opäť voliť ako  tzv. menšie zlo .  Práve takto sa mnohé veci  v našom štáte postupne  dostali z nôh na hlavu. Všeličo z toho,  čo sme si v novembri vydobyli,  je preč.  Majetok, sociálny zmier,  medziľudská dôvera .  Strany zbohatli, ale aj zdegenerovali. A predsa  ovládajú  štát. Ešte je tu ale ten volebný lístok...zafungovať môže ale iba vtedy, ak ho vyplníte a  vhodíte.

Nemáte pocit, že Slovensko je vo väčšom morálnom bahne ako pred revolúciu? Aj vzhľadom na kauzu Gorila?

Vtedy sme boli okupovaní Moskvou. A ešte  aj pod kuratelou Prahy. Bolo to zlé, ale jednu výhodu to malo: bola tu trestajúca ruka, dopadajúca na prílišné nezákonnosti a zlodejstvá našich papalášov. Tých občas strestala Praha, lebo ak nie, zasiahla by Moskva. Teraz skúšame, ako  si  usporiadať veci v štáte, nad ktorým máme zvrchované právo. Nik nám mocensky nerozkazuje, ale ani nás nik nechráni pred vlastnými papalášmi. EÚ - ako ukazuje aj príklad Grécka –  nemá zatiaľ nástroje, ako ubrániť občanov členských štátov pred ich vlastnými politikmi, ak sa spriahnu s bankármi alebo veľkopodnikateľmi. Ten prípad Grécka je desivý, ale aj na ňom je jedna dobrá stránka  – je nám výstrahou. Snáď sa gréckej ceste ešte môžeme vyhnúť. Kedysi som považoval svoj hlas varujúci pred nadmernou mocou strán a ich korupciou hlasom volajúceho na púšti. Voliči si roky dobromyseľne mysleli, že pri najhoršom im niekto ukradne nejaký podnik alebo vytuneluje  banku. V globalizovanom svete je ale inak. Aj naši voliči si už tiež začínajú uvedomovať, že ukradnúť (či zadlžiť, vytunelovať, a pod.) sa z vysokých politických pozícií dá aj celý štát.

Myslíte si, že ľudia ešte veria politikom?

Komu ako, tak ako všade. Iba u nás mávame väčšie problémy s rozlíšením, kto je kto. Politickí podvodníci navyše rátajú aj s našou chabou občianskou pamäťou, ovplyvniteľnosťou cez reklamu, alebo aj so  znechutením. Najmä to posledné, to znechutenie, to si treba odpustiť. Predstavte si, že na svoj  majetok ustanovíte správcu. Po čase zistíte, že správca bol nehodný a zneužíval vašu dôveru. Je  vari správne  sa vtedy znechutene odvrátiť a povedať si, že mňa už to spravovanie majetku nezaujíma? Nech si tam robia, čo chcú? Práve takto sa mnohí, možno už väčšina voličov  pozerá na politiku. Ale tá nie je nič iné, než spôsob, akým si ustanovujeme a kontrolujeme správcov majetku. Ak sa nezúčastníte ani ich výberu, ani kontroly, potom sa nečudujte, že si robia, čo chcú...

To máte síce pravdu, ale komu majú ľudia veriť, keď každá vláda mala vážne kauzy, kde sa absolútne nehospodárne nakladalo s majetkom štátu a našimi peniazmi. Nemáte pocit, že ľudia už majú právo politikom neveriť?

Majú plné právo neveriť. Ale to nič nezmení na nevyhnutnosti spravovať spoločný majetok. Niekto to predsa len bude robiť. Tí, čo neprídu voliť, zmenia najmenej. Ak voliť prídete, možno nezmeníte veľa, ale niečo áno.

Vrátim sa k pôvodnej otázke. Nie sme vo väčšom morálnom bahne ako pred revolúciou?

Komunisti rečnili o morálke, ktorej nikto neveril. Ani Vasil Biľak vrchný komunistický ideológ. Aj ten túžil po bohatstve a s tým cieľom získal od štátu palác vo vilovej štvrti Bratislavy. Náš veľkňaz robotníckeho hnutia chcel bývať ako kapitalistický buržuj. Ľudia o tom vedeli  - že  komunistická prax sa rozchádza so slovami. A ak to platí aj pre prax niektorých našich súčasných strán, ich koniec je blízko. Pripúšťam, že bahna je navôkol veľa, neraz aj špinavšieho, ako za totality. Akoby sme zabudli, koľko väčších hodnôt je na tomto svete, než peniaze. Ale vidím aj veľa čistých vecí, nových šancí, pozitívnej energie. A netreba pri tom obligátne skloňovať len nádej v mladých, ako sa zvykne. Napríklad Ladislav Chudík s manželkou bývajú v petržalskom paneláku, hoci aj oni si mohli potichu zaopatriť milionársky byt pod hradom... ale odhadujem, že majetkom neprikladali až taký význam. Majster Chudík mal a má svoje bohatstvo v hľadisku. Je príznačné, že obaja sa vedia zasadiť za prírodu, alebo prostredie pre spoluobčanov, ako to urobili napr. vo veci petržalského Draždiaku. V našej mizérii treba vidieť aj takýchto vzácnych ľudí.

Ste liberálom v liberálnej strane. Do parlamentu kandiduje SaS, ktorá sa tiež považuje za liberálnu. Aké sú medzi vami rozdiely?

Každá zo strán má vlastný príbeh a východiská. SaS má viaceré pozitívne stránky, ale mohlo by byť menej marketingu. Ja som natoľko nespolupracoval s marketingovými  agentúrami, ako s aktivistami, ktorí vzišli z autentického občianskeho prostredia. Druhý rozdiel by som videl v tom, že ZZ DÚ zostáva  prívržencom udržania Slovenska v EÚ, čo je pôvodné liberálne východisko. SaS sa stala tým, že odvolala premiérku,  známou euroskeptickou stranou. Chtiac, či nechtiac sa ocitla v blízkosti nacionalistických strán. Dnes dáva najavo, že radšej než by malo Slovensko prijímať pravidlá spoločenstva, ktorého je členom, malo by z EÚ odísť. Ja naopak verím, že účasť na projekte integrácie Európy, je naším najväčším národným úspechom. Sme po boku najvyspelejších demokracií a najbohatších ekonomík. Vyradiť nás z tohto procesu by znamenalo, že schudobnieme a ešte aj zostaneme visieť vo vzduchoprázdne poblíž Bieloruska a hospodársky, aj politicky nečitateľného Maďarska. To by nám neprinieslo prospech. Držme sa preto svojej historickej šance,  Slovensko na to má ...

Čítajte viac » Ján Budaj, Kauza Gorila, Voľby 2012

SME: Tretím námestníkom je Ján Budaj

[2010-12-31] Primátorovi to umožnila novela zákona o Bratislave.
SME: Tretím námestníkom je Ján Budaj

Budaja (vpredu) za námestníka kolegovia poslanci nechceli. Foto: Bratislavský samosprávny kraj

Pokiaľ je to možné, prečítajte si nasledovný článok v pôvodnom kontexte na stránke:

http://bratislava.sme.sk/c/6652160/tretim-namestnikom-je-jan-budaj.html#ixzz2TBAw6bwx

 

Primátorovi to umožnila novela zákona o Bratislave.

BRATISLAVA. Bratislavský primátor Milan Ftáčnik dnes do funkcie tretieho námestníka vymenoval poslanca mestského zastupiteľstva Jána Budaja. Využil tak svoju kompetenciu podľa novely zákona o hlavnom meste SR Bratislave, ktorú prezident Ivan Gašparovič podpísal 29. novembra. Ján Budaj do funkcie tretieho námestníka nastúpi od 1. januára 2013.

„Tým pádom sa počet námestníkov skompletizoval na troch a považujem tým situáciu okolo troch námestníkov pre toto volebné obdobie za kompletnú,“ povedal Ftáčnik.

Budaja navrhoval za námestníka už pred rokom a pol. Poslanci ho však nepodporili. Tentoraz tvrdil, že ich názory zohľadní.

Viac si prečítajte tu: Budaja nezvolili za námestníka

Námestníčky nevymenili

Ani na stoličkách ostatných dvoch námestníkov nenastali zmeny, naďalej vo funkcii ostáva Viera Kimerlingová a Petra Nagyová Džerengová. „Diskutoval som s poslancami mestského zastupiteľstva, či požadujú nejakú zmenu vo funkcii doterajších námestníkov. Na základe rozhovoru, ktorý sme viedli, je záver taký, že obidve námestníčky ostávajú vo svojich funkciách,“ dodal Ftáčnik.

Novelu zákona o hlavnom meste SR Bratislave schválili poslanci aj s pripomienkou slovenského prezidenta Ivana Gašparoviča 27. novembra tohto roku. Prezident najprv právnu normu parlamentu vrátil na opätovné prerokovanie s návrhom úpravy časových termínov. Žiadal, aby zmeny, ktorými novela zavádza nové pravidlá pre zástupcov primátora hlavného mesta, bolo treba vykonať do 1. januára 2013, nie do 1. januára tohto roka, ako sa uvádzalo v parlamentom schválenej novele.

Termín už využili aj viacerí starostovia mestských častí a menovali svojich zástupcov. Viac tu:

Zmenu presadil Smer

Novelu predložil poslanec za Smer-SD Maroš Kondrót, podľa ktorého sa v tomto volebnom období stalo, že primátor podal návrh na voľbu námestníkov primátora, ale mestské zastupiteľstvo ho neakceptovalo. "V snahe vyhnúť sa zbytočnému napätiu medzi orgánmi Bratislavy a so zreteľom na skutočnosť, že námestník primátora má zastupovať primátora a počas celého volebného obdobia s ním bezprostredne spolupracovať, umožňuje sa priamo primátorovi, aby spomedzi poslancov vymenoval svojich námestníkov a určil im aj rozsah zastupovania," uviedol Kondrót počas rokovania o návrhu v parlamente. Primátorom Bratislavy je Milan Ftáčnik, ktorého vo voľbách podporoval Smer-SD.

Primátor tak musí námestníkov vymenovať do 60 dni od zloženia sľubu primátora, ak tak neurobí, jeho námestníkov zvolí mestské zastupiteľstvo. Primátor pri vymenovaní zároveň určí prvého námestníka, ktorý ho zastupuje v prípade jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie. Primátor tiež určí, v akom poradí ho zastupujú ostatní námestníci. Primátora zastupujú traja námestníci a prvýkrát sa v zákone používa pojem prvý námestník primátora, ktorý plní úlohy primátora v plnom rozsahu v prípade, ak zanikne mandát primátora pred uplynutím funkčného obdobia.

Mestské zastupiteľstvo podľa novely prichádza o kompetenciu určovať organizácie magistrátu a schvaľovať poriadok odmeňovania zamestnancov Bratislavy. Tieto predpisy by mal vydávať primátor, pretože je štatutárnym orgánom Bratislavy v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov Bratislavy. Správnym orgánom, tak ako v iných obciach a mestách, nemá byť primátor Bratislavy, ale Bratislava ako právnická osoba, za ktorú primátor koná aj v správnych vzťahoch.

Primátor Bratislavy ako štatutárny orgán Bratislavy bude môcť rozhodovanie v mene Bratislavy o právnych pomeroch právnych subjektov v oblasti verejnej správy zveriť námestníkovi primátora alebo príslušnému zamestnancovi Bratislavy.


SITA, him

Bratislavské noviny / Ján Budaj: Nepodarilo sa zbaviť straníckych nominantov

[2012-11-24] V primátorských voľbách skončil tretí, spomedzi kandidátov na poslanca mestského zastupiteľstva však získal najviac hlasov v celej Bratislave. Pri formovaní nového vedenia magistrátu ho primátor Milan Ftáčnik navrhol za viceprimátora, väčšina mestských poslancov to však opakovane odmietla.

Pokiaľ je to možné, prečítajte si nasledovný článok v pôvodnom kontexte na stránke:

http://www.bratislavskenoviny.sk/najnovsie-spravy-z-bratislavy/samosprava/jan-budaj-nepodarilo-sa-zbavit-stranickych-nominantov.html?page_id=304914

 

V slovenskom parlamente bola schválená zmena zákona o Bratislave, ktorá umožní primátorovi, aby si vybral námestníkov bez toho, aby ich museli schvaľovať poslanci. Podľa niektorých vraj parlament zmenil zákon, len aby sa mohol stať zástupcom primátora. Zaujímalo nás preto, či mestský poslanec Ján BUDAJ (Zmena zdola, DÚ) príjme prípadnú ponuku a obsadí tretie kreslo bratislavského viceprimátora.

- Milan Ftáčnik ma uistil, že zmena zákona neprišla z jeho iniciatívy. Teraz budú pravidlá rovnaké vo všetkých mestách, čo je napokon správne. Pokiaľ ide o personálnu predstavu, tú Milan Ftáčnik verejne odôvodnil. Navrhoval moje meno, pretože chcel, aby vo vedení mesta neboli len zástupcovia strán, ktoré sa podieľali na riadení mesta v minulosti, ale aj ktosi za tú nemalú časť bratislavskej verejnosti, ktorá tie chyby odmietala a kritizovala. Doterajšie ťahanice boli preto, lebo hoci strany, zodpovedné za minulé roky získali menej poslaneckých mandátov, vytvorili spolu s SaS , ktorá je novou stranou v bratislavskej samospráve, poslaneckú väčšinu. Niektorí z tejto skupiny poslancov dnes už jasne vidia chyby bývalého obdobia, a hlasujú dnes celkom inak. No sú aj takí, čo nechcú ani len počuť, že sa zle hospodárilo, že sa mestský majetok rozdával vopred vybratých záujemcom, bez súťaží atď. Nuž zvykli si vládnuť bez kritiky, dlhé roky neznel v našom bratislavskom parlamente iný hlas, než ich vlastný. Sú aj takí poslanci, čo chcú, aby sme sa v Bratislave vrátili ku „osvedčeným" praktikám, aké boli za pána Ďurkovského. V tom tkvie dôvod aj hlavná línia väčšiny sporov, aké sa vedú v tomto volebnom období v bratislavskom zastupiteľstve. Ja návrat starých čias odmietam, som teda niektorým nežiaduci. Vyvíjali a aj teraz vyvíjajú na primátora nátlak, ponúkali a iste aj teraz budú ponúkať nejaké „obchody", ale rozhodnutie o treťom viceprimátorovi bude už len vecou rozhodnutia primátora Ftáčnika. Uvidíme, ako sa rozhodne.

Klub nezávislých poslancov však už navrhol mestského poslanca a bývalého starostu Záhorskej Bystrice Vladimíra Kuboviča...

- Klub nezávislých poslancov v zastupiteľstve neexistuje. Návrh o ktorom hovoríte dala nezaradená skupina poslancov okolo bývalého Ďurkovského viceprimátora , pána Korčeka. Ja by som to radšej nekomentoval.

V prípade, že by vám primátor ponúkol funkciu viceprimátora, prijali by ste ju? Aj keď len na polovicu volebného obdobia?

- Chcelo by to do druhej polovice volebného obdobia jednoznačnejší posun. Napríklad sa nepodarilo zbaviť praxe, kedy sú do vedenia mestských podnikov menovaní stranícki nominanti. Hoci majú riadiť veľké firmy s miliardovými obratmi - riadiace posty sa neobsadzujú na základe transparentného výberového konania, ale kabinetmi strán. Vyberať manažérov podľa odbornosti - to bol jeden z pilierov môjho volebného programu a ak si dobre pamätám aj programu pána Ftáčnika a dokonca aj kandidátky SDKÚ-DS a ďalších. Po voľbách si na to niektorí takpovediac „nespomenuli". No ak budú mestské organizácie a naše veľké akciové spoločnosti hospodáriť tak, ako uplynulé volebné obdobie, tak Bratislava vyjde na bubon. Už dnes je Bratislava pre obyvateľov drahým mestom, a pritom jej služby veru nie sú vždy najlepšej kvality. Ak sa pozrieme na Viedeň, kde je 80 mestských plavární, u nás máme menej, než pred novembrom 1989 - potom, čo si mesto kúpele Centrál predalo developerom, ostala Bratislavčanom jediná, zastaraná plaváreň, Pasienky, ktorá praská vo švíkoch.

Prijali by ste teda ponuku na viceprimátorske kreslo?

- Skôr než odpoviem, budem hovoriť s primátorom o tom, ako nadobudnúť pri riešení problémov razanciu, ako sa zbaviť tých stereotypov, čo sa už prežili, či dokonca nemali nikdy vzniknúť. Ak by sa do toho mesto pustilo, tak aj za tie dva ostávajúce roky môže priniesť veľa dobrého. Ak mesto ostane pri vzájomnom hádzaní si polien pod nohy a dokonca sa budú konzervovať staré chyby, potom to budem otvorene kritizovať.

Na úrovni mesta je prvýkrát primátor z iného politického tábora ako väčšina mestského zastupiteľstva. Predsedu najväčšieho mestského poslaneckého klubu priznal, že dva roky primátor a poslanci k sebe hľadali cestu. Ako to vnímate z pozície poslanca, ktorý nepatrí k primátorovi ani k tej väčšine mestského zastupiteľstva?

- Ja som našiel v tomto volebnom období aj v kluboch „starých“ strán, ktoré boli zodpovedné za minulé obdobie, veľa slušných a odborne schopných poslancov. Ale zdá sa mi, že ich vôľa ku zmene nemá dostatočnú podporu z vedenia ich strán. Tie totiž nepodstúpili na tému bratislavskej samosprávy sebareflexiu. Je síce pravdou, že napr. KDH sa rozišlo s tvárou, ktorá zosobňovala chyby bratislavskej samosprávy, s bývalým primátorom Ďurkovským, no verejné zhodnotenie neprišlo. Myslím, že preto necítia poslanci, ktorí sú za razantné zlepšenie verejnej služby, dostatočnú silu. Dôsledkom je, že niektoré praktiky sa nám opakujú - ako pri straníckych nomináciách do manažérskych postov. Snažím sa aj v tejto situácii zastupovať občanov, ktorí si želajú, aby sa samospráva mesta vyliečila z chorôb, ktorými trpela. Robil som to doteraz a mienim to robiť aj naďalej. Ak preto nemám dostať tú či onú funkciu, nedá sa nič robiť. Nie som v zastupiteľstve kvôli postom, ale aby som zastupoval voličov. Vkaždom prípade som za to, aby sa to dvojročné obdobie, ktoré bolo poznačené tlakom krízy a v nemalej miere aj rozpormi medzi primátorom a stranami - považovalo za uzavretú kapitolu a aby sa poslanci s vedením mesta pustili s novou energiou do riešenia problémov, ktoré pred mestom stoja. Aje ich teda požehnane.

Uplynulé dva roky sú poznačené výrazným úpadkom verejného priestoru v meste, nedostatok peňazí sa prejavuje v dezolátnom stave mestských komunikácií, zanedbanej starostlivosti o zeleň a čistotu ulíc. Ako to vnímate v kontexte 25. výročia Bratislavy nahlas, ktorá poukazovala práve na zhoršujúce sa životné prostredie v tomto meste?

- Bratislava je v porovnaní s inými hlavnými mestami Európy menšie mesto, ležiace v unikátnej scenérii Dunaja a Malých Karpát. Už tým je dané, že by mohla občanom poskytnúť útulné a pre život príjemné prostredie. Máloktoré mesto má takú biodiverzitu ako Bratislava. Prakticky v každej mestskej časti môžete vyjsť z domu smerom k lesu, k rieke, proste do prírody. V Bratislave sú mimoriadne podmienky na zdravý život a šport, máme tu hory a zároveň lesostep v okolí Rusoviec, kde voľne žije v Európe taký zriedkavý tvor, ako je Drop veľký. Pestrosť terénu, flóry aj fauny vytvára predpoklady pre mimoriadne kvalitný mestský život. Tomuto potenciálu Bratislavy dosiaľ ostávame nesmierne dlžní. Prvú inventúru povedala Bratislava nahlas a nie je náhodou, že vzbura proti totalite začala témou Bratislavy. Hovoriac o Bratislave sme hovorili o poruchách systému. Aj dnes, ak hovoríme o problémoch Bratislavy, hovoríme o poruchách systému, ktorými trpí celé Slovensko. Vari dokument Gorila je o iných vzťahoch? Je to o tom, že straníci za chrbtom verejnosti porcujú verejný majetok, že ho kradnú skrytí obchodníci. Vari sa gorilím móresom bratislavská samospráva vyhla? Aj tunajšie chybné rozhodnutia poslancov boli výsledkom straníckeho tlaku na presadenie kabinetných záujmov v pozadí. Niektoré strany už asi iné nebudú. Je však vecou každého jednotlivého poslanca, či sa postaví na stranu voličov a verejného záujmu, alebo bude voličov klamať a sľuby nesplní. Ako počúvam, toho už majú ľudia plné zuby.

Oproti obdobiu spred 25 rokov je dnes vedenie tohto mesta demokraticky volené a zodpovedá sa voličom. Je v tom predsa len rozdiel...

- O to viac by mali dbať na plnenie volebných sľubov. Vari niekto kandidoval, že sa zasadí o pokračovanie straníckych nominácií do mestských podnikov? Ukážte mi jediného. Všetci sľubovali, že sa to skončí. Občania nemajú čas ani chuť, aby stále strážili mestský majetok, ako to bolo počas zimných nocí, keď sa malo zbúrať PKO. Na to majú občania Bratislavy poslancov - tých vyslali obhajovať verejný záujem. Verte, že dnes nenájdete jediného poslanca, ktorý by nevedel, čo prospeje verejnému záujmu a čo verejnosť chce. Každý jeden vie aj ten okamih, to hlasovanie, kedy sa verejnému záujmu spreneveril. A dnes vie aj každý Bratislavčan, čo chce od poslancov: slušnú politiku, presne tú o ktorej bol 17. november, a nie partokraciu, do ktorej zákulisia nahliadol spis Gorila.

Čo chce samospráva robiť, aby sa zastavil úpadok mesta? O zeleň sa roky nikto nestará, cyklistom chýbajú bezpečné cyklotrasy, kvalita verejnej dopravy sa nezlepšuje, krátia sa peniaze na čistenie ulíc, smetné koše sú preplnené. Toto dnes trápi Bratislavčanov...

- Tá výdavková časť mesta je stále zaťažená veľkým dlhom, ktorý splácame po minulom vedení. Najmä v spomínaných mestských podnikoch sa rozhadzovali peniaze na luxus a vysoké odmeny - a na uliciach boli preplnené smetné koše. To nie je akceptovateľné. Svet sa nemení ľahko, to platilo pre disidentov a ľudí okolo Bratislavy nahlas pred 25 rokmi, a rovnako to je aj teraz. Ale zápas o slušnejšie pomery nemožno vzdať. Verím, že ho nevzdávajú ani Bratislavčania.

Vy ste patrili k tím, ktorí bojovali napríklad za návrat PKO do správy mesta. Podarilo sa ho získať späť, ale PKO je zatvorené a chátra. Mesto nemá na to, aby ho prevádzkovalo. Nebolo to Pyrhovo víťazstvo?

- Vôbec nie. Ako som hovoril od začiatku, na využitie PKO sa môže okamžite vyhlásiť súťaž na výber súkromného partnera, ktorý bude investovať a spravovať PKO a mesto si vyhradí čas, v ktorom bude PKO napĺňať programami v rámci verejnej služby. Nie je správne, aby PKO dotovalo nízkym nájomným komerčnú činnosť, každá podpora, aj nefinančná, by predsa mala mať jasnú príčinu a to verejne odôvodniteľnú. Nechceme predsa, aby sa opäť robili čachre s bytmi, alebo aj s prenájmami PKO, kedy sa istí zvýhodnení umelci mali cítiť istým politikom či stranám zaviazaní. Ja to považujem za formu korupcie, nie preto ľudia platia dane. Ak sa PKO skutočne prevezme do rúk mesta - viem ja, ale aj aktivisti, či hlavná architektka, ako ho kvalitne zrekonštruovať. PKO po rekonštrukcii v hodnote architektúry predčí modernú výstavbu River parku, o tom nepochybujem. V prípade ak mesto vyhlási PPP projekt, budem sa zasadzovať, aby sály PKO slúžili na verejné ciele aspoň pätinu dní, aj to bude viac, než v minulosti. Vtedy boli sály PKO využívané prevažne, možno až na 90 % na komerčné aktivity. Ak sme išli na džezové dni, zaplatili sme nemalé vstupné, a rovnako pri iných podujatiach, plesoch a koncertoch. Verte, že keď mesto urobí súťaž na 20-ročný PPP projekt či na ekonomický prenájom PKO, záujemcovia sa nájdu. A mesto to nebude stáť ani euro.


Keď je to také jednoduché, prečo to mesto doteraz nespravilo?

- Ak tomu dobre rozumiem, stále pretrváva patový stav a mesto de facto nevládne nad PKO. Prostredníctvom svojich zástupcov sa síce vie dostať do budovy PKO, ale vlastníci pozemku mu bránia využívať tento mestský majetok. Budovy tak chátrajú, hoci by nám mohli prinášať príjmy. Je tu nádej, že príde k dohode o zámene pozemku pod PKO – a je obojstrannou škodou, že ku tomu už dávnejšie neprišlo. Ja a so mnou iste aj mnohí občania, a zvlášť občianski aktivisti, sledujeme situáciu a vyzývame na také vyriešenie kauzy PKO, ktoré bude odzrkadľovať  verejný záujem. Dôležité je, aby reprezentácia mesta nezabudla, že plán na zbúranie PKO vyvolal spontánny odpor Bratislavčanov, a že aj v neskoršej verejnej diskusii o budúcnosti nábrežnej promenády a PKO sa ukázalo, že hoci od čias aktivít Bratislavy nahlas uplynulo mnoho rokov, Bratislavčania sú aj dnes ochotní postaviť sa za svoje mesto.

 

Zhováral sa Radoslav Števčík

Pravda: Ján Budaj: Chamtivci znetvorili éru po Novembri ’89

[2012-11-15] Bývalý tribún Novembra 1989 Ján Budaj hovorí, že by stačilo, keby politici siahli ľuďom na slobodu, námestia by boli plné. Podľa neho sme si na slobodu zvykli, ako keď si každý zdravý človek zvykne na svoje zdravie.
Pravda: Ján Budaj: Chamtivci znetvorili éru po Novembri ’89

FOTO: Pravda - Ivan Majerský

Pokiaľ je to možné, prečítajte si nasledovný článok v pôvodnom kontexte na stránke:

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/251852-jan-budaj-chamtivci-znetvorili-eru-po-novembri-e2-80-9989/

 

Má aj dnes zmysel hovoriť o odkaze Novembra 23 rokov po udalosti?
Podľa toho, čo v tom odkaze vidíte. Ak tie taľafatky, ktoré sa občas rinú z úst politikov, ktorí sa takzvane hlásia k odkazu, tak to vás môže každoročne iba vytočiť. Ale ak máte víziu vlastných hodnôt, tak áno. Bol to okamih, kedy sa ľudia s víziami rozhodli žiadať nápravu pomerov. To je niečo, čo je aktuálne v každej dobe a mimoriadne v našej krajine aj 23 rokov po Novembri.

Zvíťazila teda pravda a láska nad lžou a nenávisťou alebo víťazí lož?
K tomuto kvetnatému heslu by som sa nerád vracal, pretože aj v tej dobe mi škrípalo v ušiach. November ’89 nebol o revolúcii detí kvetov, aj keď bol o nádejach a o tom, že ľuďom sa plnili sny. Politici, ako bol v tej chvíli už aj Václav Havel, museli a mali myslieť na veľmi konkrétne a hmatateľné zmeny, ktoré od nás ľudia očakávali.

Viacerí ľudia aj z disentu hovorili, že nečakali pád komunizmu v roku 1989. Kedy ste začali tušiť, že totalitný režim naozaj definitívne končí?
My, ktorí sme sa narodili v akváriu toho totalitného sveta, sme si nemohli predstaviť, že raz skončí. To bol náš svet. Preto systémy, ktoré trvajú dve ľudské generácie, ani nemôžu mať nejakú politickú garnitúru pripravenú nastúpiť do ministerských kresiel. Nemali ju ani v Prahe, ani vo Varšave, ani u nás. To je príznačnou známkou, že naozaj išlo o totalitu. Boli sme zmierení s tým, že prežijeme svoje životy v prenasledovaní a tí ostatní, menej prenasledovaní, si možno to prenasledovanie a neslobodu radšej ani neuvedomovali a nezaoberali sa tým práve preto, lebo iba tak sa dá žiť relatívne vlastné súkromné dejiny a na tie sa vtedy ľudia upäli.

Keď sa vtedajší režim začal rúcať, zdalo sa, že stál na hlinených nohách. Bol naozaj taký slabý?
Režim stál na oceľových pásoch ruských tankov a v okamihu, keď tanky režimu neslúžili, tak komunisti pocítili svoju pravú situáciu. Že sú bábkovou vládou, bábkar o nich prestal mať záujem a urobil dohodu s druhou veľmocou, s ktorou oni viedli taký oddaný zápas celé desaťročia.

Kto prišiel s označením nežná revolúcia?
Kde sa vzal v Čechách termín sametová revolúcia a na Slovensku nežná? Čiže nie preklad, ale analógia, to sa dá zistiť len zo záznamových pásov. Myslím, že sametová revolúcia bol termín niektorého zahraničného média.

Dá sa povedať, že nežná revolúcia sa začala na Slovensku už 16. novembra pochodom študentov, ktorý sa skončil pred ministerstvom školstva?
Odpor proti okupačnej moci a normalizačnému režimu tu existoval. Čiže po roku 1968 začali študenti hladovku, existovali štrajky, upálenia študentov boli aj tu na Slovensku, nielen v Česku, ktorých mená, žiaľ, zostali nepovšimnuté. Potom sa vzdor preniesol do individuálnych aktov. Ľudia utekali za hranice za priameho ohrozenia vlastného života. Kedy teda môžeme hovoriť o začiatku pádu? Myslím, že od okamihu, kedy v jednotlivých národoch vznikli hnutia odporu, ktoré už neustúpili od svojich požiadaviek. Na Slovensku sa aktívny nástup revolúcie začal Bratislavou nahlas, kde bolo celé jadro budúceho koordinačného výboru VPN. Po Bratislave nahlas ďalší rok bola sviečková demonštrácia a tretím momentom bol 16. november, vzbura študentov. Akokoľvek bola málopočetná, bola medzi vtedajšími študentmi zriedkavá. V neskorších rokoch normalizácie bola študentská obec veľmi pasívna a prijala tichú dohodu ich otcov s režimom, že tu môžeme pokojne žiť, študovať a posledné roky chodiť na diskotéky, ak sa nebudeme starať o veci verejné. Zdalo sa, že práve tie spoločenské skupiny, ktorým sa v režime nevodilo zle, tú dohodu nemienia porušiť. Takými skupinami boli študenti výberových škôl, hereckých a umeleckých fakúlt a samotní umelci, ktorých špičky si režim hýčkal. Koniec režimu nastal, keď práve tieto dve skupiny, študenti elitných vysokých škôl a zaslúžilí umelci, povedali, že sa jednoznačne stavajú proti totalitnému systému.

Prečo vtedy 16. novembra polícia nezasiahla, ale až v Prahe o deň neskôr?
Je tam nejaká hra, lebo vstupovala do obidvoch udalostí tajná polícia. Myslím, že generál Lorenc by ešte stále o tom mohol povedať, ako to bolo. Ale čoraz viac je zrejmé, že nepovie, pretože jednoducho tá akcia bola zbabraná. Ak niekto chcel, lebo tak to vyzerá, z prostredia Štátnej bezpečnosti v kooperácii so Sovietmi nahradiť nepoužiteľného Jakeša schopnejšou a Moskve oddanejšou garnitúrou, určite nemal za cieľ, že ŠtB sa postaví mimo služby a bude zrušený socialistický režim. Z tohto hľadiska ich intrigy okolo povolenej študentskej demonštrácie v Prahe, ale aj okolo tej nepovolenej, ktorá bola o deň skôr v Bratislave, sa im vymkli z rúk a dopadli opačne.

Bolo dobré, že revolúcia bola nežná a nezúčtovalo sa s komunistami?
V prvej chvíli skupina okolo Václava Havla, ktorá nadobudla hegemóniu v centre vtedajšej federácie, sa rozhodla urobiť s komunistami dohodu výmenou za zvolenie Václava Havla za prezidenta. Verím, že si predstavovali, že je to len dočasný kompromis a že sa to všetko snáď nejako podarí napraviť, ale bol to fatálny kompromis, ktorý sa ťahal za Novembrom ’89 už potom dlhú dobu. Práve preto som odmietal v prvých týždňoch a mesiacoch ašpirovať na nejakú funkciu. Tie mali vtedy v rukách bývalí režimisti a keď revolucionári od nich žiadajú z ich rúk funkcie, nikdy to nie je bezplatné. Zostal som radšej na ulici a usiloval som sa o predčasné voľby.

Čo považujete za najväčšie negatívum a najväčšie pozitívum po Novembri ’89?
Prvá revolučná garnitúra nielen v centre, ale aj na vidieku bola veľmi skoro sklamaná a odstavená druhou revolúciou, a to bola revolúcia chamtivcov. Tá znetvorila tvár ďalších dvadsiatich rokov. Rozkrádaniu obrovského balíka štátneho majetku sa prispôsobila celá vtedy vznikajúca politická scéna. Vytvorili sa klany, v ktorých zohrali závažnú rolu práve tí ľudia, ktorých November ’89 vyprevádzal. Znovu sa uplatnilo, bohužiaľ, u nás tradičné zametanie zodpovednosti pod koberec. Nikto nebol volaný k zodpovednosti za tresty smrti, ktoré sa udiali v 50. rokoch, ani za strieľanie na hraniciach a za dlhoročné väzenie ľudí, a to podlomilo pocit spravodlivosti. Odvtedy sa začal rozpadávať kapitál vnútornej solidarity, ktorý existoval v Novembri ’89. Národ, ktorý drží spolu, je schopný všeličo znášať, vzájomne si pomôcť, prežívať radosť i krízu. Stratili sme vzájomnú dôveru a slovenský verejný život je nakazený ťažkou infekciou nedôvery. To je vírus, ktorý súvisí s celým príbehom ťažkostí, ktoré vnímame, a nakoniec týmto vírusom je nakazený aj projekt EÚ. Občan sa preto pýta, ako a cez čo má znova nadobudnúť dôveru v nejakú víziu.

Hodnota slobody sa v Novembri ’89 ukázala ako silná motivácia. Čo si myslíte dnes o výrokoch ľudí, že už by na námestiach kľúčmi neštrngali?
Stačilo by, keby im politici trochu siahli na slobodu, keby sa obnovila čo i len desatina represívnych zákonov spred roka 1989 a námestia by boli plné. My sme si tak zvykli na slobodu, ako si každý zdravý človek zvykne na zdravie. Zdá sa nám taká samozrejmá, že dnešní mladí ľudia, ktorí toto hlásajú, si ani nevedia predstaviť, že by slobodu nemali. Verejnosť v prípadoch, keď niektoré strany smerovali k obmedzeniu slobody, už preukázala v niekoľkých voľbách mimoriadnu schopnosť sa mobilizovať a prísť nielen na námestia, ale aj k voľbám a odmietnuť náznaky balkánskej alebo karpatskej demokracie. Iná vec je, že zatiaľ mnohé vládne garnitúry s veľkou bezočivosťou okrádajú verejnosť o majetky, verejné zdroje a spoločnosť na to nie je schopná reagovať tak, ako keď sa jej siaha na slobody.

Po revolúcii politici ponúkli spoločnosti ideu vstupu do Európskej únie. Dnes politici hľadajú nové idey, ako zaujať ľudí. Skončila sa éra veľkých vízií?
Slovensko nenaplnilo zatiaľ svoje vízie, a preto sme skôr v ére masarykovského budovania štátu. Aj od politikov, aj od občanov sa očakávajú nielen veľké reči, ale drobná práca. Budem parafrázovať Masaryka – neklamať a nekradnúť. Slovensko je dnes pred veľkými výzvami, ktoré sú zhmotnené v troch veľkých zmenách. Máme samostatné spravovanie vecí verejných, ktoré závisí už len od našich volieb, máme účasť na veľkom politickom integračnom projekte a máme účasť aj na veľkom hospodárskom projekte spoločnej európskej meny. Ak tieto projekty vyjdú, tak generácia, ktorá zažila November, prinesie svojim deťom blahobyt, aký mali v susednom Rakúsku. Skôr či neskôr vyrovnanie životnej úrovne s vyspelými krajinami, o čom naši otcovia nemohli ani snívať. To je taký rýchly a veľký skok, že si jeho dôsledky ani nevieme uvedomiť. To je doslova revolučná zmena postavenia Slovenska, ktoré sa vynorilo na mape Európy. Sme účastníci tejto veľkej zmeny. Teraz je doba, aby sme ju naplnili každodennými činmi. Znie to odporne pateticky, ale nič sa nedá robiť, niekedy frázy celkom výstižne vyjadrujú realitu.

 

Zhováral sa Igor Stupňan

TV.SME.SK | Na rovinu: Ján Budaj a Ivan Weiss

[2012-02-13] Koľko peňazí ich bude stáť kampaň a odkiaľ ich majú? Povedali na rovinu Ivan Weiss (99%) a Ján Budaj (Zmena zdola).
TV.SME.SK | Na rovinu: Ján Budaj a Ivan Weiss

Na snímke zľava moderátor relácie Juraj Hrabko, Ján Budaj a Ivan Weiss.

Zmena zdola o Gorile

[2012-02-02] Líder Zmeny zdola - DÚ Slovenska Ján Budaj na TB v Bratislave 2.februára 2012 o kauze Gorile a návrhu na oddialenie volieb.
Zmena zdola o Gorile

Ján Budaj na tlačovej besede. FOTO: TA3

02.02.2012 11:47:31| Zdroj: TA3| Foto: TA3

To, že kauza Gorila je u nás nielen veľkou mediálnou bombou, ale aj veľkou predvolebnou témou, už nepochybuje nikto. Nové skutočnosti o vzťahu verejnoprávnej televízie ku Gorile, ale aj svoj názor k návrhu na oddialenie volieb, prezentoval Ján Budaj, líder Zmeny Zdola - Demokratickej únie Slovenska.

Pozrite si video na stránke televízie TA3

 

Tlačová konferencia Zmeny zdola - reakcia na programovú konferenciu SDKÚ. 16. januára 2012

[2012-01-16] Do predčasných volieb zostáva presne osem týždňov. Na straníckom stretnutí v Modre včera odštartovala svoju kampaň aj SDKÚ-DS a predstavila program, s ktorým vyráža do boja o voliča. Na medializované vyjadrenia predsedu strany Mikuláša Dzurindu reaguje Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska.

TASR: S Budajom ide do volieb premiérkin poradca Smatana a kardiológ Fischer

[2011-12-18] „Ani v prípade, že sa slušný človek dostane na najvyššie miesto v štáte, na post premiérky, nemusí to nič znamenať. Zmenu musia priniesť občania zdola,“ podotkol Budaj.

Bratislava 18. decembra (TASR) – So stranou Jána Budaja Zmena zdola - Demokratická únia Slovenska do marcových parlamentných volieb ide aj poradca premiérky Ivety Radičovej Juraj Smatana a známy slovenský kardiológ Viliam Fischer. Obaja spolu s lídrom Budajom tvoria jej prvú trojku. Budaj pre TASR povedal, že Zmena zdola dlho váhala, či sa na predčasných voľbách zúčastní. "Termínom aj okolnosťami sú vyhlásené tak, že znevýhodňujú strany aj voličov." Svoju kandidačnú listinu nakoniec odovzdala ako posledná, len pár minút pred polnocou 11. decembra, keď vypršal termín na jej doručenie. 

Prioritou strany je najmä ekonomika štátu. "Chceme, aby bolo Slovensko v Európskej únii medzi štátmi, ktoré budú dodržiavať dohody a za svoje rozhodnutia budú niesť zodpovednosť," zdôraznil Budaj s tým, že strana chce zabrániť gréckemu vývoju najmä dôrazným protikorupčným programom a presadzovaním transparentnosti pri spravovaní štátu. Boj s korupciou je podľa neho teraz oveľa vážnejšou témou, než bol pred desiatimi rokmi.

Zmena zdola chce ponúknuť aj riešenia problému prepojenia záujmov politických strán s hospodárstvom štátu. Z pohľadu Budaja mnohí politici zabudli na svoje sľuby, že budú do exekutívy posielať odborníkov. Predvolebnú kampaň chce preto strana zamerať na ľudí, ktorí reagujú na slogan Zmeny zdola. „Ani v prípade, že sa slušný človek dostane na najvyššie miesto v štáte, na post premiérky, nemusí to nič znamenať. Zmenu musia priniesť občania zdola,“ podotkol Budaj.

Strana zviedla zápas o zmenu kvality politiky v Bratislave v posledných komunálnych voľbách. "Hlas ľudí s holými rukami, ktorí nemajú dotácie zo štátu a ktorí musia robiť dobrovoľnícky, zmenila podobu Bratislavy a ja by som si prial, aby zmenila aj podobu Slovenska. Na to je ale potrebné, aby sa k nám pridalo veľmi veľa občanov," upozornil Budaj a dodal, že na kandidátke strany sú okrem osobností z prostredia občianskych aktivistov aj odborníci na jednotlivé sektory v spoločnosti. Oficiálne ich chce verejnosti predstaviť na tlačovej konferencii v utorok (20.12.).

Predčasné voľby, ktorými sa skráti funkčné obdobie vlády Ivety Radičovej (SDKÚ-DS), sa uskutočnia 10. marca 2012. O priazeň voličov sa uchádza 26 politických strán a hnutí.

- fed vs -

Zdroj: http://www.tasr.sk/23.axd?k=20111218TBB00986

HNONLINE.SK: Čo robia osobnosti novembra dnes?

[2011-11-16] Ján Budaj „November 1989 bol o slobode a o tom, aby sme mali možnosť rozhodovať o svojich zástupcoch v slobodných voľbách. To sme dosiahli. Odvtedy každý november robíme, chtiac či nechtiac, určitú inventúru a zisťujeme, nakoľko vieme využívať slobodu,“ zhodnotil vývoj posledných rokov politik, ktorý sa na námestiach preslávil svojou budajkou. Dnes je poslancom mestského zastupiteľstva v Bratislave za stranu Zmena zdola-Demokratická strana. Pôsobí aj ako konzultant začínajúcej vysokej školy pre mladých žurnalistov v Bratislave.

Postoy.sk / NÁZOR: Anna Hlaváčová o Jánovi Budajovi

[2010-11-16] Jána Budaja poznám z konca 80. rokov. Vďaka nemu som spoznala aj Dominika Tatarku. Anna A. Hlaváčová Autorka je režisérka a scenáristka, zaoberá sa dejinami a teóriou umenia.

Pokiaľ je to možné, prečítajte si nasledovný článok v pôvodnom kontexte na stránke:

http://www.postoy.sk/o_janovi_budajovi

 

Zvlášť silným zážitkom bolo, keď sa v byte Budajovcov na Moskovskej ulici Dominik vrátil do Katolíckej cirkvi, ktorú opustil v povojnových rokoch. Pamätám si tých deväť Tatarkových krokov v ústrety skromnému biskupovi malej postavy v ošumelom obleku. Biskup Korec nezvyknutý na takéto gestá ho zdvíhal z pokľaku. V tom kontraste obradnosti a civilnosti bol celý ten čas, čo bol Dominik preč...

Bol to Ján Budaj, kto ma v prvý deň mobilizácie síl poslal dvíhať telefóny v byte Milana Kňažka. Takto sa pre mňa začalo novembrové dianie. Všetci kamaráti mali rušno, kým ja som sa v tichu prechádzala po cudzom byte...

Potom som dlhé roky cestovala a slovenskú politiku som sledovala len okrajovo. Vždy mi v nej chýbala mimoriadna prirodzená inteligencia a pohotovosť Jána Budaja, jeho vyjadrovacie a pamäťové kvality.

Ak Budajov program akcentuje urbanizmus a ekológiu, verím mu. Veď to nie sú témy, ktoré si dal do kampane včera, ale veci, za ktoré sa zasadzoval celé desaťročia, za každých okolností. Pri podobných bodoch programov je u viacerých kandidátov garanciou ich napĺňania práve osobnosť. Ján Budaj už niečo ustál.

Čakala som na vhodnú príležitosť vydať svedectvo o Jánovi Budajovi. Jeho kandidatúra na primátora je tou príležitosťou. Bilboardov nemá veľa, za jeho kampaňou nestojí veľký kapitál. Aj v tejto situácii ho odporúčam svojim slabým hlasom, ale z hĺbky duše, vašim srdciam a úsudkom.

Anna A. Hlaváčová
Autorka je režisérka a scenáristka, zaoberá sa dejinami a teóriou umenia.

Články v rubrike Názor nemusia odrážať názor redakcie.

Zmena zdola

Prečo ZMENA ZDOLA?

null

 

Prečo ZMENA ZDOLA

Pokusy ozdraviť politiku zhora boli dosiaľ neúspešné, ako to nedávno dokázal napríklad príbeh premiérky Ivety Radičovej. Ani najvyššia pozícia vo vláde ju neubránila pred tlakmi a nepriateľstvom takzvaných straníckych pozadí , ktorým prekážal jej dôraz na transparentnosť a jej boj s politickou korupciou. Prvá vláda, ktorá po čase vzbudila v občanoch nádej na zmenu, padla. Predčasné voľby priniesli len ďalšie posilnenie partokracie. Zmena je teraz už iba na občanoch, môže prísť už len od nich, zdola.

 


 

Sledujte aktuality na Facebooku:

 

stránka Zmeny zdola: http://www.facebook.com/zmenazdola

stránka Jána Budaja: http://www.facebook.com/jan.budaj.96

stránka Juraja Smatanu: http://www.facebook.com/smatana

stránka Eleny Pätoprstej: http://www.facebook.com/elena.patoprsta

stránka Jaromíra Šíbla: http://www.facebook.com/jaromir.sibl